" این سر سودایی"

نوازنده سنتور: پویا سرایی

نوازنده تنبک: پژمان حدادی

ناشر: نهاله رودکی

بخش دوم آلبوم دونوازی «این سر سودایی» اثر پویا سرایی و پژمان حدادی توسط شرکت نهاله رودکی عرضه  گردید. این آلبوم نخستین آلبوم تکنوازی موسیقی کلاسیک ایرانی است که بصورت َولِت ( قاب مقوایی قابل عرضه در سوپرماركت) عرضه شده است.روابط عمومی شرکت نهاله رودکی اضافه كرد : نشر نخست این اثر با استقبال فوق العاده در پخش سوپر ماركتی ، تمام شده است. پخش سوپرماركتی این كار،  در راستای  گرانی آثار صوتی دارای قاب در ماه‌های اخیر، نیاز به  جذب و پوشش مخاطبان بیشتر در حوزه موسیقی كلاسیك ایرانی  و با هدف بالندگی حوزه‌ی مهجورتکنوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، اتخاذ شده بود .

وی همچنین اذعان داشت : حقوق مولفین و آهنگسازان  همیشه تحت تاثیر عرضه نامناسب و گرانی قیمت آلبومها  به مخاطره افتاده است. كپی برداری غیرمجاز، یكی از بارزترین مصدایق همین عرضه نامناسب آثار است.

روابط عمومی نهاله رودکی همچنین افزود :‌ در بین آثار تولید شده‌ی سالهای اخیر ، جای خالی اثری فاخر از تكنوازی سنتور بسیار خالی بود . به غیر از آثار تكنوازی اساتید نسل قبل مثل آثار استادان پایور، مشكاتیان، كامكار و... كمتر اثری با تكیه بر تكنوازی سنتور تولید شده است . در میان آثار نسل جوان هنرمندان هم تكنوازی سنتور بسیار كم فروغ  بوده است . به علاوه این سر سودایی مبتنی بر هنر بداهه نوازی و تفسیر معاصر از آن در موسیقی دستگاهی است .هنری که رو به فرامشوی است.

این سر سودایی، با آهنگسازی و نوازندگی پویا سرایی، از معدود آثار تكنوازی معاصر است كه نگاه  ناظر بر آن  ، نگاهی توامان سنتی و مدرن است  و از این حیث اثری ویژه است؛  بعلاوه این اثر میتواند نویدبخش توجه دوباره  به ساز سنتور و تكنوازی آن با مختصات موسیقی كلاسیك ایرانی باشد . 

آلبوم «این سر سودایی» اثری است با محوریت بداهه نوازی سنتور و همنوازی آن با سازهای کوبه‌ای. این اثر در دستگاه همایون و شامل ۸ قطعه  مشتمل بر چند بداهه نوازی و قطعه  است. قطعات آلبوم برای سنتور و تمبك، طراحی و نوشته شده اند .

پویا سرایی پیش از این اثر موفق «گاهی سه گاهی» را با صدای معتمدی به بازار عرضه کرده است. پویا سرایی در پشت قاب این اثر اینگونه توضیح داده است:

موسیقی این مجموعه علی‌رغم ابتنا به سنتور، تلاشی صرف برای نمایشِ توانمندی‌های فنی آن نیست، بلکه بیش از هر چیز بیانگر ادراکِ زیبایی شناختیِ مصنف، در زمان حال است. بدین منظور، کلیه قطعات این مجموعه تنها یکبار ضبط و بنیادِ آن مبتنی بر بداهه طراحی شده است. ..در میان قطعات، مقدمه «تاک» و قطعه «این سَرِ سودایی» منحصرا برای سنتور و تمبک نوشته شده‌اند. در مورد چهارمضراب «شَطْحْ» ساختاری کلی در ذهنِ مصنف طراحی شده و گسترشِ آن در لحظه، صورت پذیرفته است. «سُکر» و آوازهای میانی قطعات نیز کاملا بداهه اجرا شده‌اند. به غیر از دو قطعهٔ دونوازی، پردازشِ ریتمیکِ سایرِ قطعات، توسط پژمان حدادی بطور بداهه انجام شده است.

پاساژهای متراکم، درهم تنیدگیِ موتیف‌ها، شکستِ قرینگیِ جملات، استفادهٔ اغراق شده و توأمان از ساختارهای فوقانی و تحتانیِ مُدالِ هر گوشه، معکوس سازیِ روندِ ملودی تیپ‌های معمول در ردیف، ‌تاکیداتِ نامعمول و استفاده از فضاهای غیرهارمونیک از جمله مولفه‌های مدنظر در اجرای سنتور بوده است. ..این بدین معناست که پرسشِ بنیادینِ مصنف، برخلاف بسیاری از آثارِ معاصر، پرسش از «محتوا» ی موسیقی کلاسیک ایرانی است. به همین جهت، «فرم» مجموعه،‌‌ همان «فرم» موسیقی کلاسیک ایرانی یعنی مقدمه، چهارمضراب و ضربی و... است

عدم استفاده از آنسامبلِ کلاسیکِ ایرانی، به مثابه تغییرِ رسانهٔ اجرایی ومصداقی است برای از «شکلْ افتادن». موضوعی که اندیشه و هنرِ معاصر به آن بهای بسیاری می‌دهد. «این سر سودایی» آزمونی است برای تغییر رسانه؛ و از این راه، تکاپویی است برای «شکل دهی به معنای متن در متنِ معناپذیرِ شکل».

پویا سرایی منتقد، پژوهشگر، آهنگساز ،دانش آموخته دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تهران، کار‌شناس ارشد نوازندگی، مدرس دانشگاه، نفر برگزیده و دارای لوح زرین از ۹ دوره متوالی جشنواره فجر در تکنوازی سنتور، دارای بیش از ۶۰ مقاله و سخنرانی و طرح پژوهشی در نشریات تخصصی و جراید، عضو هیئت تحریریه چند مجله تخصصی و داور چند جشنواره‌ی هنری و نیز استاد راهنمای رسالات متعدد کار‌شناسی و ارشد بوده است. وی نیز در بیش از صد و بیست آلبوم موسیقی حضور داشته است از جمله: ‌

گاهی سه گاهی( آهنگساز –خواننده : محمد معتمدی)،به نام گل سرخ (گروه دستان- سالارعقیلی)،‌ای جان جان بی‌من مرو (گروه دستان – همایون شجریان)، گریه‌های بی‌بهانه (حسام الدین سراج)، خیال انگیز (مجید درخشانی-صدیق تعریف)، روی درآفتاب (علیرضاقربانی)، سیمرغ (حمید متبسم، همایون شجریان)، فرزند ایران (سینا سرلک)، چاووشی (پوریا اخواص) و...

 سرایی سابقه همکاری با گروه‌هایی نظیر: دستان (تور اروپا- تهران) -سیمرغ (کنسرت‌های تهران- اروپا)،اشتیاق(علی قمصری و علیرضا قربانی) ماه (م. درخشانی) -هم نوازان مهر (آهنگساز وسرپرست -خواننده محمد معتمدی) -راز و نیاز (سالار عقیلی)، نهفت، ارکستر ملی ایران (به رهبری ب. کیارس) و ...را نیز در کارنامه خود دارد.

به گفته ی مدیر روابط عمومی شرکت نهاله رودکی ، تور کنسرتهای آلبوم این سودایی به زودی در تهران و شهرستانها آغاز خواهد شد.

منبع:  سایت موسیقی ما