توسل

آهنگساز: مجید رضازاده

مداح: حاج مهدی اکبری

دکلمه: صابر خراسانی

نوازندگان: علی جعفری، پیام طونی، میثم مروستی، جابر اطاعتی

ناصر رحیمی، علی عابدینی، مجید رضازاده، بابک یوسفی، داریوش نخشبی

گروه کر: فریدون بیگدلی، علی اصغر مهدی، مجید رضا زاده، سمیر

اشعار: مرتضی امیری اسفندقی، صابر خراسانی، مهدی اکبری

ناشر: ترنم نی

                         معرفی و نقد: امید شایان

امید شایان: یکی دو سالی هست که حوالی ایام محرم یا ماه رمضان یا هر عید و تولد مذهبی، بازار موسیقی هم به نوعی خودش را درگیر این آئین‌ها نموده و با انتشار آلبوم‌هایی با حال و هوای آن رخداد مذهبی، به نوعی سعی در نشان دادن قابلیت‌های بالا وپتانسیل قابل توجه اهالی موسیقی در این حوزه می‌نماید.

 یکی از آلبوم‌هایی که تمام قابلیت‌ها را برای عرض اندام در بازار موسیقی کشور دارد آلبوم «توسل» با دکلمه و شعر «صابر خراسانی» و صدای «حاج مهدی اکبری » است.در این آلبوم که سه سال پیش در بازار موسیقی کشور منتشر شده و همه ساله نیز بازنشر می‌شود، ابتدا صابر خراسانی به سبک شاعر پر آوازه «آغاسی» به دکلمه اشعار مذهبی می‌پردازد و سپس مهدی اکبری با صدایش مخاطب را حالی به حالی می‌کند.

«نادعلی» تهیه کننده این آلبوم اعتقاد دارد: «توسل » کار نو و متفاوتی ست که قطعا با یک دور گوش کردن آن متوجه صحبت من خواهید شد. حدود یک سالی برای اینکه کار در حد و اندازه ائمه باشد و چیزی کم نداشته باشد، وقت صرف شده و برایش زحمت کشیده شده. در تمام تراک‌های این آلبوم این طور نیست که ما یک صدا را بشنویم. همه کارها دوصدائه است که دکلمه اشعار هم به نظر من نقطه قوت کار می‌تواند باشد. کاری که دکلمه و شعر خوانی داشته باشد آن هم در این ایام عزیز، تا به حال نبوده و به همین خاطر است که می‌گویم این آلبوم کاری کاملا متفاوت است. با دوستان موزیسین و به قولی این کاره صحبت کردیم و کار را برایشان گذاشتیم که گوش کنند و از چند قطعه از آلبوم، استقبال ویژه‌ ای به عمل آمد.

صابر خراسانی هم در مورد این آلبوم صحبت‌های جالبی دارد:«هر کسی این کار را شنیده، اغلب این سبک خوانش و دکلمه را نوعی تاثیر پذیری از آغاسی و تقلید از او به حساب آورده‌اند. در حالی که واقعا این طور نبوده. یعنی اصلا از ابتدا با این نیت وارد کار نشدیم و اعتقاد دارم که در میانه راه این اتفاق افتاد و اندکی به قول شما نحوه خوانش و دکلمه‌ها به سمت ادبیات خاص آقای آغاسی رفت. اعتقاد دارم به تقلید ولی برای یک سال. شما ببین، خیلی از خواننده‌های ما شبیه هم می‌خوانند. یا از هم کپی می‌کنند. خیلی از مجری‌ها هم شبیه سازی احساسی یک مجری دیگر را انجام می‌دهند. این تاثیر پذیری خوب است ولی به شرطی که بیشتر از یک سال نباشد و در طول مسیر نو آوری‌هایی را هم در کار ات وارد کنی. من فکر می‌کنم استقبال خیلی خوبی از این آلبوم به عمل بیاید. چون من در اجراهایی که داشته ام در سراسر کشور، به خوبی از ذائقه و سلیقه مردم اطلاع دارم و می‌دانم که مردم کشور ام به چه سبک موسیقی‌ ای علاقمند‌اند. چون ذاتا ریشه مردم ما مذهبی است و ذاتا به اهل بیت علاقه دارند، ما سعی کرده ایم که در این آلبوم، نگاهمان فقط ارضای این علاقه‌ها باشد ».

همچنین «مجید رضازاده هم که همه با خاطره خوب «غریبانه» کویتی پور او را در می‌شناسیم، اعتقاد دارد که این سبک کار، اتفاق‌های خوب و جالبی در عرصه موسیقی کشور می‌توانند باشند:"وقت بیشتری برای کار داشتیم و این را هم بگویم که این کار قرار بود دو سال پیش منتشر شود که بنا بر دلایلی انتشار اش به تعویق افتاد. آقای مهدی اکبری ساکن تهران نبودند و هماهنگی‌های مورد نظر کمی‌باعث دیر شدن زمان انتشار آلبوم شد. من این حس را داشتم که باید بیشتر برای این آلبوم وقت صرف کنیم تا به هر حال بهتر از کارهای قبلی از آب در بیاید. به شخصه علاقه و دلبستگی خاصی هم به قطعات یک، دو و چهار آلبوم دارم که قطعا با انتشار کار و بیشتر شنیده شدن اش، بهتر می‌شود در مورد کلیت آلبوم نظر داد. بالاخره کارهای خوب و بد باید در کنار هم قرار بگیرند تا کار خوب بتواند خودش را متمایز تر و برجسته تر از کار قبلی خودش را نشان دهد. به نظر من کسی که پیش ضمینه کارهای این چنینی را نداشته و تا به حال در این سبک فعالیت نکرده است، نباید وارد این عرصه شود. این عرصه مختص آدم‌هایی ست که خاک هیات خورده‌اند. از بچگی خادم ائمه‌اند و با دل و جان می‌خوانند. مردم ما دراین ایام در یک حزن عمیقی غرق اند و ذاتا عزادارند و به عشق ائمه می‌آیند و در هیات‌ها عزاداری می‌کنند. پس نتیجه می‌گیریم که این کار حرمت دارد و هر کسی نباید وارد اش شود".

منبع: روزنامه آرمان