بازی عوض شده

خواننده: علیرضا عصار

نوازندگان: مازیار ظهیرالدینی، میثم مروستی، نیما زاهدی،

 کاوه رمضانزاده، حسین ذوالقدر، مهدی لواسانی، فواد حجازی

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس

شرکت هنر اول

                       معرفی و نقد: رسول مرشدلو

 رسول مرشدلو: آلبوم جدید علیرضا عصار خواننده حماسی خوان ایران به نام "بازی عوض شده " دی ماه امسال توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به مدیریت تولید حبیب صبور و از شرکت هنر اول منتشر شد.

همه ما علیرضا عصار را به خواندن اشعار و ترانه های حماسی شناخته ایم و به جرات می توان گفت این خواننده لقب بهترین حماسی خوان حال حاضر موسیقی ایران را یدک می کشد.

از این خواننده تا امروز آثاری مثل: کوچ عاشقانه، حال من بی تو، عشق الهی، ای عاشقان، مولای عشق، نهان مکن و بازی عوض شده منتشر شده است.

 عصار در این آلبوم مجموعه ای از بهترین هنرمندان حال حاضر رو جمع آوری کرده که گام به گام به نقد آثار هنرمندان آلبوم می پردازیم.

 

دانستنی های آلبوم:

"بازی عوض شده" آلبومیست 8 قطعه ای که آهنگسازی آن را خود عصار به همراه فواد حجازی بر عهده داشته اند و تنظیم تمامی قطعات را فواد حجاری انجام داده است. این آلبوم به سفارش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جمع آوری شده و به همین دلیل مضمون آن حال و هوای جبهه و جنگ را در ذهن مخاطب تداعی می کند.

روزبه بمانی، افشین مقدم ، سعیدبیابانکی، مهدی شریفی،دکتر شجاع پور ترانه های این آلبوم را به رشته تحریر در آورده اند و نوازندگی سازهای این آلبوم را مازیار ظهیرالدینی، میثم مروستی، نیما زاهدی، کاوه رمضانزاده، حسین ذوالقدر، مهدی لواسانی، فواد حجازی بر عهده گرفته اند.

ضبط این آلبوم در استدیو پاپ و صدابرداری آن توسط حمید آداب انجام گرفته است.

 

کاور:

در طراحی کاور این آلبوم از چهره عصار با عکسی از نسترن پاکباز استفاده شده و امیر منوجهری طراح این مجموعه از رنگ ها و المان هایی درست و به جا برای رساندن مفهوم و محتوای موسیقی استفاده کرده که تماما حال و هوای جبهه و جنگ را به مخاطب منتقل می کند و طراحی نوشته های آن نیز به زیبایی انجام گرفته و نکته قابل توجه تقدیم این آلبوم به تمامی مردمی است که در ایران زندگی می کنند.

به جرات می توان گفت که طراحی " بازی عوض شده "  یکی از زیبا ترین، مناسب ترین و مفهومی ترین طرح های این روزهای موسیقی است که کاملا با محتوای آلبوم همخوانی دارد.

 

 

نقد قطعات آلبوم:

قطعه اول (بازی عوض شده):

این قطعه اصلی آلبوم است که با فضایی عمیق و ملودی آرام شروع شده و صدای عصار به خوبی حس آن را تکمیل می کند.

فواد حجازی سعی کرده در تنظیم این قطعه تا جایی که می تواند از شلوغ کاری بپرهیزد تا تاثیر گذاری ترانه خوب روزبه بمانی را که به دلایلی روی کاور آلبوم به نام بهزاد بمانی ثبت شده را بیشتر کند و زمان کوتاه این قطعه هم دلیلی برای ماندگار بیشتر آن است. ترانه این قطعه در مورد وضعیت جبهه و جنگ در این دوره حرف میزند و اتفاقات و کسانی را که با توجه به عدم حضورشان در جنگ، ادعای آن روزها را دارند مورد نقد قرار می دهد و شاید حرف دل آنهایی باشد که تجربه حضور در دفاع مقدس را یدک می کشند اما کسی دیگر توجهی به آنها ندارد و اسم این قطعه هم همین را می گوید: بازی عوض شده.

 

قطعه دوم (زخم های ماندگار):

ملودی زیبای این قطعه در کنار ضرباهنگ خوب و ترانه که توسط افشین مقدم بر وزن غزل سروده شده ترکیب خوبی را ارائه می نماید. محتوای این قطعه و استفاده از واژه برادر در مورد عزیزان جانبازیست که زندگی خود را برای حفاظت از میهنشان فدا کردند. افشین مقدم در این ترانه به دلداری این عزیزان پرداخته و آن ها را در مقابل اتفاقات بدی که برایشان می افتد به پایداری دعوت می کند و صدای عصار و اجرای بی نظیر و حماسیش ماندگاری آن را تضمین کرده است.

 

قطعه سوم و چهارم (خاطره نیمه جان و پلاک):

شاید عجیب ترین قطعه این آلبوم باشد که در آن عصار بدون هیچ آهنگی شروع به خواندن می کند و گله و شکایت از اوضاع را با ترانه ای بر وزن غزل اینبار از سعید بیابانکی به اوج می رساند. آهنگسازی و تنظیم بی نقص و هماهنگ با موضوع و مفهوم این قطعه را هم نباید از یاد برد و از نیمه این قطعه شروع به خواندن همراه با آهنگ ترانه پلاک افشین مقدم میکند که موضوع آن در مورد پلاک هایی است که بدون شهید پیدا شدند.

 

قطعه پنجم (صفر مرزی):

تنظیم این قطعه فضایی ارکسترال را تداعی می کند که مشخصه اصلی کارهای حماسی علیرضا عصار را یاد آوری می کند. ترانه این قطعه را افشین مقدم نوشته که مفهوم آن و استفاده از صداهایی شبیه طبل های زمان جنگ و کوبندگی صدای خواننده یادآور روزهای جنگی است و درمورد ایستادگی و عملیات های موفق حرف میزند.

 

قطعه ششم (خوابی از جنس بلور):

استفاده از ساز سنتی مثل سه تار که توسط میثم مروستی نواخته شده در این قطعه ملودی شیرینی را در ذهن تداعی می کند که با مفهوم اسم و محتوای این قطعه همخوانی دارد و باز هم تنظیم خلوت این آهنگ ترانه مهدی شریفی را که از مصرع های کوتاه استفاده کرده بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار می کند. اجرای خوب خواننده هم تاثیر گذاری خاص خود را دارد.

 

 

قطعه هفتم (نماز سربداران):

صدای سیمهای زنده گیتار به خوبی در این قطعه شنیده می شوند و تنظیم کمی شلوغ تر است و خواننده با گام بالاتری شروع می کند و مهدی شریفی در ترانه اش لحظاتی را به تصویر کشیده و به نماز خواندن و اتفاقاتی که در هنگام آن برای رزمنده ها اتفاق می افتاده پرداخته و مقدس بودن کارشان را یادآوری می کند.

 

قطعه هشتم (خرمشهر):

باز هم قطعه ای ارکسترال اینبار برای پایان بخشیدن به این آلبوم با ترانه ای از دکتر شجاع پور که در مورد خرمشهر سروده شده و تنظیم قطعه هم همچون قطعه پنجم فضایی حماسی را تصویر سازی کرده است و مخاطب را به روزهای آزادسازی خرمشهر برده و حال و هوای آن را به سبکی کوبنده در ذهن زنده می کند.

در پایان:

در پایان می توان گفت این آلبوم حرکتی زیبا و نمادین را به همراه داشت و حرفهای بسیار زیادی برای گفتن.

شاید "بازی عوض شده" آنطور نبود که مورد پسند مخاطب عام باشد اما مخاطب خاصی را مورد توجه قرار داده بود که این روزها کسی توجهی آنچنانی به آنها ندارد و تشکری زیبا از عزیزانی که از جان خود گذشتند تا ایران همچنان ایران بماند.

حرکت زیبای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قابل ستایش است و امیدواریم اتفاقاتی مثل این بیشتر و بیشتر شود.

منبع: موسیقی روز